Στην τουριστική ακίνητη περιουσία και σε περίπου 71.000 δημόσια κτήρια...
και οικόπεδα που ελέγχει η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) «ποντάρει» η κυβέρνηση για να βρει τα 50 δισ. ευρώ που υποσχέθηκε στην τρόικα ότι θα αντλήσει από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έως το 2015.
Η πολιτική απόφαση είναι να διατεθούν αρχικά τα αναξιοποίητα ακίνητα του δημοσίου προτού χρειαστεί να υπάρξουν σκληρές αποφάσεις για τις ΔΕΚΟ που θα έχουν αναμφίβολα βαρύ πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση.
Σε περίπου 30 δισ. ευρώ υπολογίζεται χοντρικά η περιουσία που έχει απομείνει στο χαρτοφυλάκιο της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ) που κατέχει σήμερα πάνω από 370 τίτλους τουριστικών ακινήτων σε παραλίες και στις καλύτερες τοποθεσίες της χώρας.
Σε 18-20 δισ. ευρώ ανέρχεται κατά τους ειδικούς η περιουσία της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου που διαχειρίζεται μεγάλα δημόσια κτήματα με πολλούς άγνωστους τίτλους ιδιοκτησίας. Πολλές από αυτές τις εκτάσεις έχουν ήδη καταπατηθεί και ήδη αξιοποιούνται με αυθαίρετες ιδιοκτησίες. Είναι προφανές ότι για να υλοποιηθεί το φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει αρχικά να κυνηγήσει τους καταπατητές ή να του δώσει με… το αζημίωτο τίτλους ιδιοκτησίας!
Αγκάθι τα καταπατημένα του δημοσίου
Από το σύνολο των 97.029 δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων του δημοσίου, όπως έδειξε μια πρώτη καταμέτρηση, είναι καταπατημένα τα 89.288, συνολικής έκτασης 3.255.000 στρεμμάτων, κάτι που σημαίνει ότι μόλις 7.741 συνολικής έκτασης περίπου 245.000 στρεμμάτων είναι ελεύθερα και αξιοποιούνται από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου! Τα αστικά καταπατημένα κτήματα έχουν ανεγερθεί πολυκατοικίες, εργοστάσια, αποθήκες, ενώ δικαστικές αποφάσεις επί σχετικών προσφυγών του δημοσίου στο μεγαλύτερο ποσοστό καταλήγουν υπέρ των καταπατητών, γιατί αυτοί στηρίζονται σε τίτλους που είτε δημιούργησαν οι ίδιοι είτε καταπατητές μετά το 1884, ενώ το δημόσιο προβάλλει δικαιώματα ως... μοναδικός κληρονόμος του τουρκικού δημοσίου!
Τα φιλέτα του δημόσιου
Σημαντικές εκτάσεις, εκτός από το πρώην αεροδρόμιο του ελληνικού, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της ΚΕΔ, είναι οι Γούρνες στο Ηράκλειο (έχουν ενταχθεί σε ΠΕΡΠΟ), το εργοτάξιο της Γέφυρας στο Αντίρριο, το χιονοδρομικό στον Βόρρα, το Πρασονίσι στη Ρόδο και τ' Αφάντου. Αντίστοιχα, η ΕΤΑ διαθέτει το Καζίνο της Πάρνηθας, τμήμα του Ελληνικού και τ' Αφάντου, τις αλυκές της Αναβύσσου, τη Σκότινα και το τουριστικό λιμάνι στη Βουλιαγμένη.
Στα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα ανήκουν το γήπεδο του Τάε κβο ντο στο Φάληρο, η μαρίνα Βουλιαγμένης και το κάμπινγκ του ΕΟΤ στη Σκοτίνα Πιερίας, για τα οποία έχει ήδη γίνει προκήρυξη διαγωνισμών για την αξιοποίησή τους.
Τα περισσότερα από τα εμπορικά ακίνητα του Δημοσίου ανήκουν σε ασφαλιστικά ταμεία και κυρίως στο ΙΚΑ.
Τι θα γίνει με ΔΕΚΟ - Τράπεζες
Το δημόσιο θα αναζητήσει στρατηγικού επενδυτή για το 66% της ΔΕΠΑ (το 33% της εταιρίας κατέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια).
Υπενθυμίζεται ότι για το «φιλέτο» της ΔΕΠΑ έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρίες-κολοσσούς από τη Γαλλία την Ιταλία και τη Γερμανία.
«Γκάζι» θα πρέπει να πατήσει η κυβέρνηση και στην αξιοποίηση της εταιρίας διαχείρισης του Διεθνής Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε πρώτη φάση η αποκρατικοποίηση θα προβλέπει την επέκταση της σύμβασης με την γερμανική Hochtief η οποία κατέχει το 40% και διατηρεί και το management του αεροδρομίου
Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει επίσης την μετοχοποίηση της εταιρίας με συμμετοχή στη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα προηγηθεί και του ελληνικού δημοσίου αλλά και της γερμανικής εταιρίας με στόχο να μην μεταβληθεί ο «συσχετισμός δυνάμεων» στην εταιρία διαχείρισης .
Για τις αποκρατικοποιήσεις των τραπεζών όλα τα σενάρια φαίνεται να είναι ανοιχτά ενώ βέβαιο θα πρέπει αν θεωρείται ότι η ιδέα του κρατικού πυλώνα στο τραπεζικό σύστημα θα υλοποιηθεί με κορμό την Εθνική Τράπεζα και την επιρροή που ασκεί μέσω της κατοχής του 29% από τα ασφαλιστικά ταμεία .
Το ίδιο βέβαιο είναι επίσης ότι πριν από οποιαδήποτε ιδέα αποκρατικοποίησης για την ΑΤΕ προέχει το ξεκαθάρισμα των συμμετοχών η αναδιάταξη των θυγατρικών της η ενίσχυση της κεφαλαιακής της θέσης.
Στο θέμα του ΤΤ το δημόσιο δείχνει διατεθειμένο να μειώσει την συμμετοχή του από το 34% σήμερα χωρίς όμως να χάσει τον έλεγχο της τράπεζας διασφαλίζοντας μια συμφωνία ανάλογη με αυτή του ΟΤΕ με τον στρατηγικό επενδυτή που θα επιλεγεί με βάση συγκεκριμένες διαδικασίες .
Για την ΕΥΑΘ όπου το δημόσιο ελέγχει το 74% εξετάζεται η διάθεση ενός πακέτου μετοχών ύψους 23%, ενώ στην ΕΥΔΑΠ, όπου το δημόσιο ελέγχει το 61%, θα διατεθεί αρχικά ένα πακέτο 10%, ούτως ώστε το δημόσιο να μην χάσει την πλειοψηφία του. Στα ΕΛΤΑ, όπου το δημόσιο ελέγχει το 90% και το Τ.Τ. το υπόλοιπο 10%, εξετάζεται η πώληση του 39% ώστε να διατηρήσει το δημόσιο την πλειοψηφία του 51%.
Δημοσίευση : 24ωρο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου